Wednesday, July 7, 2010

AKU KESAL!!!!

nak tau kesal dengan sape??

AKU KESAL DENGAN BUDAK-BUDAK ANGKLUNG!!!!!!

Sape nak terasa...aku minta maaf siap2...ampun dari hujung rambut sampai hujung kaki...tapi aku bukan lagi wahida yang akan diam dan pendam je apa yang aku rasa...aku bukan lagi budak yang takut dengan risiko atau apa yang orang laen bakal perkatakan...dan aku juga tak kesah if ada yang nak benci aku atau nak mengata aku...sbb dalam hal ni, aku tau aku betul...

First and foremost...post ini tidak mengabaikan senior2 yg laen sbb smua dah maenkan part masing2 and smua ada contribution masing2...tapi sesungguhnya ini rasa geram aku, so aku akan cakap apa yang aku tau, if ada info yang salah, i stand corrected...

Second, aku tak kecik hati dengan remarks yang dilemparkan junior2 setelah mereka disembur oleh aku malam semalam...sebaliknya aku geram sebab: (baca satu2, and fahamkan)


  1. Bukan duit korang beli angklung2 tu semua, itu harta universiti, prihatin la sket. Sekali pun rasa universiti tu cekik darah suruh korg byr mende tu mende nih, tapi itu takde kena mengena dgn angklung. besok2 dah rosak, ingat petik jari bleh dapat baru ke???
  2. Nak dapat angklung tu pun bukan senang, dah dekat 6 tahun lebih baru dapat set baru tuh, tu pun dengan tak maen arumba2 sgala pun dah ada yang pecah. sedih tgk kot, mende tu tersadai je.
  3. Aku bagai nak mampus naik turun s-dev tu dulu buat proposal nak beli set baru tuh. Tahan kena maki kena kutuk dengan kelab laen, bodek officer lah apa lah sbb aku slalu ke sdev tuh.
  4. Aku buat kerja2 officer (padahal time tu still student and tak keje dekat sdev pun lagi) sbb officer bz, lillah sebab aku nak tgk impian dapat angklung baru tu tercapai.
  5. Memusing merata segenap pelusuk KL nih sbb s-dev letak syarat nak at least 3 quotation angklung from kedai2 berbeza. Siot! Brp kedai la sgt ada dekat KL nih nak cari pun. Takpe, sesat2 pun pi cari gak mana je org kata ada kedai.
  6. Tanya lah sape2 pun, brp org je yg pernah tgk proposal nak beli alat-alat muzik. Tanyalah officer yg ada skrg, masa dia 1st masuk s-dev sape yg terpaksa edit and pahamkan procurement proposal application tu, padahal tak tau mende pun.
  7. Tanya sape senior yang kejenya dok gam angklung tak habes2 sebab nak maintain angklung tu bagi elok je. Minyakkan sentiasa sebab nak bg tahan lama.
  8. Tanya sape plak yang sanggup stay back sampai mlm, berjaya, tidur dlm bilik angklung, buat mission impossible tak hingat semata-mata nak ada lagu baru, semata-mata nak bg naik nama angklung, semata-mata nak semua org hepi ada lagu baru and tak boring asyik maen lagu lama.
  9. Tanya sape lagi yang sanggup berendam air mata sebab nak bagi nama kelab naik.
  10. Tanya sape yang sanggup turun jawatan, hanya dengan harapan nak org nampak yang angklung sentiasa laen drpd laen, tak berkira, tak berpuak-puak dan sanggup menerima cabaran untuk kenaikan kelabnya..
Aku bukan nak mengungkit....jauh sekali nak mengharap acknowledgment from korang. Aku tak ingin pangkat, aku tak ingin nama untuk diri sendri. Nama aku sendri pun dah cukup hebat. Aku bukan nak riak...

Cuma apa yang aku harapkan, is that u people show more effort. bukan effort utk bermain angklung semata. effort untuk menghargai segala usaha yang dah dibuat sebelum nih. Kesenangan yg korg nampak sekarang, adalah hasil hempas pulas ramai org sebelum anda. DEI!!! PIKIAQ la sket. Otak tuhan bagi, adakan?? so gunalah...

Mmg la ngkau kena marah free2 walau itu bukan angklung yang kau maen, tapi dah sah2 kaki ngkau yang atas angklung tuh kot!!! kaki kau yg pijak angklung tuh!!! Bodoh ke hape... itu pun nak kena ajar ke...mmg bukan angklung tu yg kau maen, tapi itu tetap sebijik angklung kan!!! apsal klu bukan angklung tu yang kau maen, so bleh la pijak bg patah??? macam tu ke??? pakai otak la...sama2 jaga angklung2 tu tak boleh ke??

Berapa puluh ramai yang ada dekat situ... sebijik demi sebijik angklung org terpijak lah tersepak lah tertendanglah jatuh lah...sorg pun takde ingatan nak angkat angklung2 tuh and susun dekat tepi...nak tggu org laen yg bukan ahli kelab angklung sebut, br nak ingat. malulah sket, org laen reti hargai alat muzik korg, yg korg???? attitude takle pakai nih, mmg akan buat angklung jatuh balik. alat muzik sndiri takle hargai, apa lagi nak hargai alat muzik laen. mmg bukan jiwa seni, mmg tak reti adat, mmg takle pakai.

AMBIK BERAT SKET!!! COLLECTIVE EFFORT!!! NI TAK, TAU NAK JAGA GLEMOUR DIRI SENDIRI JE!! HELLO, ANGKLUNG IS A TEAM EFFORT OK!!! JANGAN BADGET NAK GLEMOUR DENGAN MAIN ALAT MUZIK. MAEN ALAT MUZIK BUKAN PLATFORM UTK PUBLISITI DIRI SENDRI. HANCUR BERDERAI ALAT TU, HABUK PUN TAK DAK NAK MAEN. PAHAM SKET MISI DAN VISI KELAB. ITU PUN IF KORG STILL TAU APA VISI DAN MISI KELAB.

4 comments:

Amirul Al Hafiz said...

Kak ida!!
Sorry sngt2...aritu Alfie jage angklung Alfie sorg je...
Pasni Alfie akan same2 ingat n ingtkan org laen juge!!

The One said...

tak perlu minta maaf dengan akak...korg takde buat salah dgn akak pun... cuma yang akk nak ingatkan, angklung group is a family on its own, yg perlu ada respect dan kerjasama antara satu sama lain. sama2 maen, sama2 jaga. itu je. walau alfie sekali yang bertggjwb jaga, tapi mlm tu ramai lagikan yg maen angklung jugak, tak salah sama2 maen part masing2...ringan sama jinjing, berat sama pikul kan? itu point akak. bukan sengaja nak marah korg. semua dah besar...

siti halimatun aini abd halim said...

salam kak ida...
sye aini,maybe akak x knl kot tp ari 2 ade maen angklung tuk taaruf...
aini pon nak mintak maaf gak sbb sgt2 tak sensitif mcm angklung yg kne jge btol2..mungkin nie alasan tp maybe ktorg masih blom ade jiwa seni yg dlm..tp x semua yg xde jiwa seni..
tp bg aini, mungkin aini masih blom berjiwa mcm akak..ble bce ape yg akak tulis 2 bru tersedar...rse malu sgt ngan akak..rse aini ni selfish sbb just jge angklung aini je..harap akak dpt tegur pape je yg ktorg salah ye..aini nak sgt rse mcm akak rse ble maen angklung..salam kenal ye kak..
thanks sbb tegur kmi sume...
wassalam..

The One said...

waalaikumsalam aini,
sori sgt, if tgk muka i.allah akk kenal, tak sempat nak hapal nama sorg2 mlm tue...
hem, jiwa seni itu dtg dari pengamatan, minat dan rasa hormat pada seni itu sendiri. Seni itu sgt subjektif, bukan somethg yg dpt dinilai dgn mata kasar. Seni itu abstract. All the small things, yg halus2 itulah seni. Yg mencantikkan dan menghalusikan apa yg kasar. Itulah seni. Dan itu tidak dapat di ajar. Itu perlu dipelajari sendiri. Perlu observant dan perlu alert. Best of luck. Akak harap anda semua dpt rasa apa yg kitaorg rasa. Akak tak tau la yg laen mcm mana, tapi bg akak angklung is more than just an instrument. Its a platform for seni, da'wah and ukhuwwah.